Camping artificiel?
Mijn werk speelt zich altijd
af in het spanningsveld tussen natuur en cultuur. Maar ik neem daarin
geen standpunt in: mijn liefde gaat uit naar zowel het landschap als
naar de getekende afbeelding ervan - en vooral ook naar het potlood
waarmee het getekend is.
Ik probeer vragen te
stellen die onafhankelijk zijn van de sleetse tegenstellingen tussen
natuur, cultuur en techniek. ‘Wat als boten zich konden voortbewegen als
een dolfijn? Of als een paling, of een kokerworm? Is het ontstaan van
een scheepsvorm een evolutionair proces? Zie ik na de ochtendkrant een
ander vergezicht dan ervoor?
Daarbij vind ik het
prettig om bestaande objecten en materialen te gebruiken. Ze brengen een
verleden met zich mee, de geschiedenis van de handen, natuurkrachten of
organisaties die ze gevormd hebben. Objets trouvées zijn het maar
zelden; ik moet meestal grondig zoeken voor ik ze gevonden heb. Je zou
eerder kunnen spreken van objets cherchées…